Odzvonilo autám so spaľovacícm motorom?

Odzvonilo autám so spaľovacícm motorom?


Svetom sa už nejaký čas šíria správy o zákaze predaja a používania áut so spaľovacím motorom. Takéto rozhodnutie už prijalo v rôznych obmenách Holandsko, Nórsko, Francúzsko a Veľká Británia. Po vzore týchto európskych krajín ide aj Čína, India či domov najznámejšieho výrobcu elektromobilov Tesly, štát Kalifornia.
Následkom týchto udalostí, ktorých cieľom je predovšetkým znížiť produkciu emisí vznikajúcich pri spaľovaní fosílnych palív automobilov so spaľovacím motorom, je nevyhnutný rozvoj elektromobility.
 
Elektrifikácia vozidiel bude postupne vrcholiť v najbližších desaťročiach, no už teraz krajiny, ktoré chcú hrať prím v tejto oblasti, musia naskočiť na túto vlnu a prestať sa len prizerať. Už dnes badať výraznejší nárast počtu elektromobilov a tento trend bude určite pokračovať aj ďalej. Podľa agentúry Moody's Investors Service by do dvoch rokov mal celosvetový predaj elektromobilov  tvoriť  8% z celkového predaja všetkých áut. Prognózy uvádzajú, že do roku 2040 bude jazdiť na celom svete pol miliardy elektromobilov a podiel predaja týchto áut by mal tvoriť až 54%.  
 
Cieľom  EÚ je,  aby do roku 2030 bolo na cestách tretinové zastúpenie áut na vodíkový, hybridný pohon alebo elektrickú energiu. Mnohé krajiny si už dali elektromobilitu za svoj strategický cieľ.
Nórsko je už niekoľko rokov krajinou s najväčším množstvom predaných elektromobilov na obyvateľa na svete. To mu však prinieslo aj niekoľko závažných problémov, ktoré musí riešiť. Vláda ako motiváciu pre nákup elektromobilov zaviedla štedré cenové dotácie, rôzne daňové úľavy a odpustenie poplatkov napríklad za parkovanie, tunely, diaľnice a tiež aj oslobodenie za platby elektriny pri verejných nabíjačkách. Práve pri nabíjacích staniciach vznikol v Nórsku veľký problém s pokrytím nabíjacích požiadaviek ku veľmi rýchlo sa zväčšujúcemu množstvu elektromobilov. Preto Nórska asociácia elektrických vozidiel odporúča nákup elektromobilu v niektorých nórskych mestách iba v prípade, ak si majiteľ vystačí s domácim nabíjaním.
Poľsko už tiež prijalo zákon na podporu áut s batériovým alebo plug-in pohonom, vďaka ktorému budú podobne ako v Nórsku oslobodené od dane, poplatkov za parkovanie, či budú môcť jazdiť v jazdných pruhoch určených pre autobusy. Taktiež sa má vybudovať sieť nabíjacích staníc pre tieto autá. V najbližších siedmych rokov by malo ísť o 6000 nabíjacích staníc a 400 rýchlonabíjačiek.


Zdroj: http://podkapotou.zoznam.sk/gl/223763/1342423/Z-Bratislavy-do-Kosic-elektromobilom-za-10-EUR--A-minimalne-7-5-hodiny----Krasa-

V Českej republike zasa ich najväčší výrobca áut, Škoda Auto,  plánuje vyrábať v roku 2025 až 5 elektrických modelov.
Aj na Slovensku od roku 2016 štát podporuje kúpu ekologických vozidiel, a to štátnou dotáciou vo výške 3 000 eur pre či plug-in hybridné autá alebo 5 000 eur pre elektromobily, ktorú je možné získať až do konca júna 2018.
 

Zdroj: https://www.pwm.cz/sk/nabijacie-stanice

Aká je vízia Slovenska?

Slovensko, v ktorom hrá automobilový priemysel významnú úlohu, sa musí chytiť šance a naplno využiť rozvíjajúci sa potenciál elektromobilov, ich vývoja a výroby.
Práve toto odvetvie priemyslu poskytuje veľké množstvo pracovných miest a príjmov krajiny.  Tunajšie automobilky sa preto musia rýchlo prispôsobiť už prebiehajúcim zmenám, aby sa im podarilo aj naďalej zabezpečiť si čo najvýhodnejšie pozície v tomto segmente a byť konkurencie schopné automobilkám v iných krajinách.  Inak im môže hroziť zánik, čo by sa samozrejme odrazilo negatívne na ekonomike Slovenska.
Hovoríme tu o automobilkách Volkswagen, PSA (Peugeot Citroen), Jaguári a Kia, vďaka ktorým sme sa dostali v automobilovom priemysle na vrchol svetového rebríčka. Ich výroba je však stále sústredená na klasické autá používajúce benzínový alebo naftový pohon. „Zelených áut“ je u nás zatiaľ  len do niekoľko sto. Pomaly však končí výroba áut so spaľovacími motormi a mnohí výrobcovia už ohlásili svoju transformáciu na výrobu elektromobilov, vrátane niektorých, ktoré majú svoju výrobu na Slovensku.  Takéto vyhlásenie dala aj fráncúzska automobilka PSA Group s fabrikou v Trnave ešte v novembri 2017, kedy zastavila popri tom aj výrobu novej linky určenej pre klasické motory. Bratislavský Volswagen sa výrobe elektromobilov venuje už 5 rokov so svojou modelovou radou e-Up, ktoré sú zatiaľ jedinými elektromobilmi vyrábanými na Slovensku! Jaguár Land Rover v Nitre sa chce zamerať na výrobu elektrobatérií a podal už aj žiadosť o povolenie na rozšírenie svojej výroby. Elektromobily plánuje vyrábať aj Kia, či sa však budú vyrábať v Žiline, ešte nepotvrdili. A stále sme v hre aj pre vybudovanie fabriky pre elektromobily čínskeho koncernu Zhejiang Geely Holding Group.
 

Zdroj: https://www.vw.sk/e-up

Zdroj: https://www.vw.sk/e-up

Okrem toho má Slovensko výborný potenciál pre obhájenie si svojho postavenia automobilovej veľmoci aj v budúcnosti. Dôležitým predpokladom úspechu v tejto oblasti je dobre vybudovaná sieť subdodávateľov, ktorou naša krajina disponuje.
 
Podľa Maroša Šefčoviča, podpredsedu Európskej komisie, budú mať významnú úlohu pri rozvoji elektromobility obnoviteľné zdroje energie. Opatrenia vlády, ktoré práve prebiehajú schvaľovaním, by mali zabezpečiť, aby do najbližších 12 rokov bol podiel elektrickej energie vyrábanej z OZE alebo jadrovej energetiky na úrovni 70%. Práve energia z OZE, ktorej význam stále rastie a naopak jej cena každým rokom klesá, má byť zdrojom pre dobíjacie stanice elektromobilov. Vďaka tomuto trendu bude možné v budúcnosti zabezpečiť dostatok energie pre elektromobilitu a nemenej dôležité zmodernizovanie elektrickej siete. Šefčovič uvádza, že bude  tiež dôležité vytvoriť stanice s využitím moderných technológií, ktoré okrem nabíjania viacerých automobilov dokážu uskladniť prebytky energie z OZE či lacnú nočnú energiu.
S prechodom na elektromobilitu bude nevyhnutná veľká zmena infraštruktúry. Slovensko je v porovnaní s inými krajinami Európy, čo sa týka  hustoty nabíjacích staníc pre elektromobily, ako krajina dobre. Vďaka 335 nabíjacím staniciam, ktoré sa aktuálne na Slovensku nachádzajú, je možné elektromobilom precestovať celé Slovensko. Samozrejme s rošírením elektromobilov bude potrebné tento počet veľmi výrazne zvýšiť. Pre tento účel vláda vyčlenila 900 miliónov eur. Podľa slov Šefčoviča, práve s týmto rozpočtom, spoluprácou ostatných členských štátov EÚ a pomocou súkromného sektoru, sa nám podarí dobudovanie potrebnej infraštruktúry.

Zdroj: http://europe.autonews.com/article/20180208/ANE/180209797/slovakia-races-to-get-a-piece-of-the-electric-future
          http://www.teraz.sk/ekonomika/m-sefcovic-k-rozvoju-elektromobilit/301632-clanok.html
          http://www.teraz.sk/slovensko/m-sefcovic-sr-je-na-tom-s-infrastr/301530-clanok.html
          https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2018/cislo-4/uholne-polsko-chce-byt-elektromobilova-velmoc.html